Användarhandledning – Familjeförhållanden

Innehållsförteckning

1. Beskrivning
2. Information från kommunen
3. Registrerad familj
4. Föreslå familjeförändring
5. Familjeförändring
6. Konfigurationsinställningar
7. Granska ärenden
8. Hantering av sekretessmarkerade personer

 

1. Beskrivning 

Familjeförhållanden är en tjänst där medborgaren ser sin nuvarande familj, eventuell framtida familj och kan föreslå en familjeförändring. Familjeförändringen skickas till kommunen för granskning och eventuell åtgärd.

Förslaget om familjeförändring visas i komponenten Granska ärenden där en administratör kan kontrollera uppgifterna och välja om förändringen ska godkännas. Godkänns familjeförändringen behöver administratör uppdatera familjen manuellt.

 

2. Information från kommunen

I komponenten Konfiguration – Information från kommunen kan ni ange valfri informationstext om tjänsten Familjeförhållanden som medborgaren måste markera att hen har läst och förstår för att kunna gå vidare och föreslå en familjeförändring.

Ni kan ange informationstexten på svenska, engelska och finska, medborgaren ser då texten på det språk som är vald i Edlevo app. Se kapitel 6 i denna användarhandledning.

 

3. Registrerad familj

I vyn Registrerad familj ser den inloggade personen sina nuvarande familjemedlemmar och även familjemedlemmar för en eventuell framtida familj. Även information om Delad faktura visas för personen om Delad plats finns registrerat. Personen behöver ingå i en aktuell familj för att kunna använda tjänsten.

Nedan information visas för medborgaren som en förklarande hjälptext för begreppet ’Familj’.

” Familj är en del av beräkningen för avgiften i barnomsorg. Med familj avses de personer som är folkbokförda på samma adress och kan vara barn eller sambo/make/maka, oavsett om denne är förälder till barnet eller inte. Anser du att de familjemedlemmar som visas i din registrerade familj inte stämmer, kan du gå vidare och klicka på Föreslå familjeförändring ”

Från denna vy kan en familjeförändring föreslås. Finns det redan ett inskickat förslag visas en status om det. En person kan bara ha ett familjeförslag inskickat åt gången.

 

4. Föreslå familjeförändring

Via knappen Föreslå familjeförändring kan den inloggade personen föreslå en familjeförändring genom att ta bort befintliga familjemedlemmar, lägga till nya familjemedlemmar, markera delad faktura för ett barn samt ange från och med vilket datum  familjeändringen ska gälla ifrån.

Finns det redan en registrerad familjeförändring i Granska ärenden kommer den att skrivas över om en ny familjeförändring skickas in.

Den inloggade personen kan lägga till ny familjemedlem genom att klicka på knappen Lägg till familjemedlem. Vilken typ av person väljs, om personen är en vuxen anges personnummer, förnamn och efternamn. Om personen är ett barn anges personnummer, förnamn, efternamn samt eventuell markering för Delad faktura.

Den inloggade personen kan föreslå att vald person ska tas bort från dennes nuvarande familj genom att klicka på ikonen, ’Ta bort’. Inloggad person kan inte ta bort sig själv.

Om personen vill markera Delad faktura för ett barn som fortsättningsvis ska vara i dennes familj, kan barnet först tas bort ur familjeförslaget via ikonen ’Ta bort’. Därefter läggs barnet till, och markeras med Delad faktura.

Delad faktura är en konfigurationsinställning, se kapitel 6 i denna användarhandledning.

När familjeförändringen är klar måste personen markera att korrekta familjeuppgifter har angetts och Spara.

 

5. Familjeförändring

I vyn Familjeförändring ser den inloggade vårdnadshavaren den inskickade familjeförändringen. Förändringen ligger kvar i vyn tills den nekas, eller blir godkänd och familjen blir registrerad i Edlevo.

Vårdnadshavaren ser i vilken status ärendet ligger i, Inskickad, Godkänd eller Nekad.

Vårdnadshavaren kan ta bort en familjeförändring så länge den visas. Vid bortag tas även ärendet bort från Granska ärenden.

 

6. Konfigurationsinställningar

För Familjeförhållanden finns ett antal inställningar som ni måste ange innan tjänsten aktiveras.

Komponenten hittar du under Konfiguration –> Konfiguration, välj Familjeförhållanden.

Medborgare, konfiguration:

  • Aktivera ”Familjeförhållanden” = Aktivera denna inställning för att tillåta medborgarna att se och ändra familjeförhållanden. Tjänsten kommer inte att visas i Edlevo app innan inställningen är aktiverad.
  • Aktivera delad faktura = Aktivera denna inställning om det ska vara möjligt att ange delad faktura för barnet.
  • Information om delad faktura = Förklara kortfattat vad ’Delad faktura’ är. Detta kommer att visas som hjälptext för medborgaren vid kryssrutan Delad faktura. Max antal tecken är 250.
  • Information från kommunen till medborgarna (Engelska) = Denna text visas innan medborgaren går vidare för att skapa ett nytt familjeförslag. Medborgaren behöver verifiera att de har läst och förstått information innan de kan gå vidare. Max antal tecken är 3000. Lämna textfältet tomt för att avaktivera informationstexten.
  • Information från kommunen till medborgarna (Svenska) = Denna text visas innan medborgaren går vidare för att skapa ett nytt familjeförslag. Medborgaren behöver de verifiera att de har läst och förstått information innan de kan gå vidare. Max antal tecken är 3000. Lämna textfältet tomt för att avaktivera informationstexten.

 

7. Granska ärenden

När medborgaren skickar in förslaget om familjeförändring visas den i komponenten Granska ärenden där en administratör kan kontrollera uppgifterna och välja om förändringen ska godkännas. Godkänns familjeförändringen behöver administratören uppdatera familjen manuellt.

Komponenten hittar du under Loggar –> Granska ärenden.

Läs mer om Granska ärenden här, Granska ärenden (eduhelp.se)

 

8. Hantering av sekretessmarkerade personer

Så här hanteras sekretessmarkerade personer i Familjeförhållanden.

  • Om den inloggade personen är sekretessmarkerad så kan inte tjänsten användas.
  • Om någon av familjemedlemmarna är sekretessmarkerade så kan inte tjänsten användas.

Vid dessa scenarion så får användaren ett meddelande som säger ”Du har inte tillgång till tjänsten, kontakta kommunen för hantering av familjeförhållanden”.