I verksamhetsstatistik kan du t ex göra följande uppföljningar:
- Kommuntillhörighet
- Följa upp resultat utifrån kurskategorier
- Följa söktryck och tendenser utifrån studieform, Dag, Kväll, Annat
- Fördelning på kön
De statistikrapporter som finns att tillgå kan t ex visa antal elever samt antal poäng eleverna har läst, grupperat på anordnare, kursnivå, kurskategori och ämne.
Obs! Den statistik som presenteras avser läget vid tidpunkten för senaste sammanställningen.
Lägga till urval
När du väljer Nytt urval sparas ditt urval med det namn som du angett i Titel och medföljande Beskrivning. Detta gör du för att på ett enkelt sätt kunna välja bland tidigare sparade urval och på så sätt underlätta vid jämförelse av statistiken över tid. Utifrån de sparade urvalen kan du även Exportera informationen till Excel, gå vidare till rapporter, ändra, samt ta bort sparat urval. Det namn och beskrivning du ger urvalet visas också i statistikrapporten, så tänk på att ge urvalet ett beskrivande namn.
Ange urvalskriteria för önskad statistik. Notera att du under Enhetsnamn även kan välja tidigare skapad [enhetsgrupp] om du vill ta ut statistik för alla enheter inom gruppen. Om du gör urval på Status finns det förutom de koder ni skapat följande urvalsmöjlighet:
- Antagen + Avbrott efter 20 dagar – räknar med alla som har en status med Xtrainfo E som Antagen och Xtrainfo AVBR för avbrotten
- Avbrott före 21 dagar – räknar med alla som har en status med Xtrainfo AVBR som avbrott
Du kan därefter antingen lägga till urvalet direkt eller först klicka på Visa rapporter för att få en uppfattning om hur ditt urval ser ut i en rapport. Välj bland de rapportmallar som visas och klicka på länken Visa rapport för önskad rapportmall. Stega därefter tillbaka och klicka på Lägg till urval, eller Avbryt om du inte vill lägga till det nya urvalet.
Visa rapport
För att ta fram en viss rapport klickar du först på Visa rapporter, och därefter på länken Visa rapport för önskad rapportmall. Rapporten öppnas i ny flik i webbläsaren.
Vissa rapportmallar som är synliga under Visa rapporter fanns klara att användas redan vid installation av systemet. Dessa har enhetsbenämning ”System”, och är grupperade efter olika kriteria vilket ger motsvarande gruppering i rapporten. Andra rapportmallar har skapats och länkats under menyn Grunduppgifter > Rapportkatalog. För att lägga till och designa rapportmall, se hjälpsida Hantera rapportmallar i rapportkatalogen (öppnas i nytt fönster).
Andra funktioner
Du kan ändra eller ta bort sparat urval.