FAQ – Här hittar du svaret KV/SV/SFI/YH

2024-11-15 DNP – Digitala Nationella Prov via Skolverket för KV aktuellt först HÖSTEN 2025

Vi får väldig många frågor gällande Digitala Nationella Prov via Skolverket. Vi är medvetna att vissa redan nu kan se ett menyval, MEN vi är inte klara med all utveckling gällande KV då det inte är aktuellt än på ett bra tag och därför kan ni inte heller testköra något än. Vi kommer att meddela via versionsinfon när det blir aktuellt. Läs mer om tidplanen här: Om digitala nationella prov – Skolverket

2024-11-15 GY25 Ämnesbetygsreformen

Vi är väl medvetna om att Gy25 är på ingång och ni kan vara helt lugna med att vi kommer att göra de förändringar som krävs för detta i Edlevo.

Tyvärr är det som vanligt när förordningarna ska sättas på plats, att det tar tid och vi får ofta informationen sent, så vi har ännu inte fått all information vi behöver för att kunna säga något om hur lösningen i Edlevo kommer att se ut. Vi har t ex. ännu inte fått tillgång till tilläggskoderna för Instrument/sång och språk via API:et och de kommer inte längre ligga direkt i ämnesnivå koden (det vi i systemet benämner som Kurskod) i API:et.
I och med den förändringen innebär det en stor utmaning för oss rent tekniskt i systemet, men vi jobbar såklart för att vi ska hitta den bästa lösningen som genererar minst jobb för er i förlängningen.
Betygsdokumenten har nyss gått ut på remiss och beslut kommer först i Februari vilket innebär att det är en bra bit bort innan vi kan säga något specifikt om betygshanteringen i systemet.

Vi kommer uppdatera Edlevo allt eftersom vi får saker på plats och informera via versionsinformationen.

2024-11-15Kommande förändringar i Nationella betygsdatabasen (Beda)

Vi får många frågor angående utskicket från Nationella betygsdatabasen (Beda) kommande förändringar.
Beskrivningarna av de kommande förändringar innehåller flera delar och därför finns det viss möjlighet att dela upp övergången till Bedas API-tjänst vid olika tidpunkter.
Det första fasta datum som är tvingande för att kunna fortsätta att rapportera in betyg är 1 juli 2025 då ämnesbetygsreformen, GY-25, börjar gälla.
Det vi kan informera om i dagsläget är att vi kommer ha våra förändringar på plats i systemet inför nya ämnesbetygsreformen.
Vad gäller övriga hämtningar från BEDA via API kommer vi utveckla det men vi behöver först säkerställa inrapporteringen via BEDA gällande nya ämnesbetygsreformen.

 

2024-04-25
Import av schema

Om inte loggarna kommer fram vid import av schema, tryck F5 så uppdateras sidan och loggarna blir synliga.

 

2023-08-08
Ny filversion av UHR filen i September

Vi kommer leverera det nya filformatet 5.4V i uppdatering vecka 38.

2023-02-02 SCB-export Komvux andra halvåret 2022

Tänk på att sista dagen på perioden till SCB är 2023-01-01. Har ni satt det datumet som From-datum på vårens kursrader så följer även dessa med i filen till SCB.
Om ni får felmeddelande från SCB liknande de två nedanstående punkterna kommer här en beskrivning hur ni kan åtgärda detta.

  • Avbrottsdatum ska vara mellan kursstart och kursslut
  • Godkänt intervall är 2022-07-04 till 2023-01-01

Vi har upptäckt att elever som läst samma kurs tidigare (innan 2022-07-04) och har Status Avbrott på del 2:2 blir felaktiga i exporten. Både Avbrott och Avbrottsdatum från den tidigare kursraden följer med i filen till SCB.
Så här gör ni för att redigera SCB-filen:

  1. Öppna upp filen (den som slutar med .txt) i NotePad eller Anteckningar.
  2. Söka upp eleven i SCB-filen.
  3. Ta bort avbrottsdatum.
  4. Om eleven fortsätter kursen, ersätter ni bokstaven A med bokstaven X, se rad 2 i bilden.
  5. Om eleven fått betyg så tar ni bort A och Avbrottsdatum, se rad 3 i bilden.

Detta kan man såklart leta upp innan man skickar in filen om man öppnar upp filen Elev_SCB_Excel.csv i Excel och filtrerar på kolumnen Statusdatum. Där bör det normalt inte finnas några datum före 2022-07-04. Det går dock inte ändra i Excel-filen utan måste göras i filen som slutar med .txt.

 

2023-01-12 Att tänka på inför exporten till SCB (SFI och KV)

Datumen för SCB-perioden har ändrats
Se vilka datum för perioden som gäller på SCB:s hemsida.
För att kontrollera/lägga upp din SCB-period: Gå till Meny –> Grunduppgifter –> Period, Periodtyp Period för SCB.  Perioden ska registreras på enhet: Kommun

Alla elever som har gjort en prövning ska ha status: Prövning (Inte status: Antagen)

Kontrollera fältet “ SCB” (Notering SCB)
Om en del av en kurs har validerats ska du registrera en etta (1) i kolumnen Not. SCB på kursdeltagarraden.
Om hela kursen har validerats ska du registrera en tvåa (2) i kolumnen Not. SCB på kursdeltagarraden. Alla SFI-elever måste ha minst en timma närvaro under SCB-perioden

Kontrollera eleverna i din eventuella fellista från SCB – stämmer deras Närvarotid? Om inte – korrigera.

Planerat slut
Planerat slut ska inte registreras manuellt om kursen inte delas. Vid betyg (SF) och vid avbrott skapas Planerat slut automatiskt.  
På KV ska Planerat slut endast anges på den första delen, om kursen är delad (till exempel del 12 eller 13)

Kursstart
På SFI ska alla kursdeltagarrader med samma kurskurskod ha samma datum i Kursstart. På KV anges endast Kursstart på den avslutande delen när kursen är delad (till exempel del 22 eller 23)

Registrera distansundervisning -Gäller SFI

För att rapporteringen av närvarotimmar i klassrum eller distans ska bli så korrekt som möjligt, måste Kursdeltagare som studerar på distans vara markerade som Distanskurs samt Omfattning distans anges i procent för den del av undervisningen som sker på distans. Då kan systemet räkna ut närvarotiden i klassrum och/eller distans. 

Avbrottsorsaker
Orsak Z, som tidigare skrevs i filen när betyg inte hunnit sättas på kursen, har tagits bort som orsak. Detta innebär att om en kurs avslutats under SCB-perioden och saknar Betyg eller Orsak, så accepteras inte filen av SCB. 
Orsakerna (se nedan) sätts automatiskt av systemet. 

 SCB tar endast emot följande orsaker för KV-elever när betyg saknas: 
A
– Avbrott i kursen (Avbrottsdatum måste vara ifylld). 
O
– Kursdeltagaren har inte fått betyg efter avslutad kurs, antingen på grund av genomförd orienteringskurs, validering inom annan kurs samt validering av hela kursen utan prövning. 
X
– Kursen fortsätter (om kursens tomdatum inträffar efter SCB-periodens slut skrivs X i filen och Kursslut blir blank i filen) 

 Avbrottsorsaker SFI: 
A
– Avbrott / studieuppehåll 
J
– Eleven har genomgått prövning och fått betyg 
O
– Avslutat kurs och fått betyg 

2022-09-19 Ny meny för personal

Personal som nyttjar Edlevo har haft olika menyer och startsidor beroende på vilka produkter och moduler de har haft tillgång till. Den nya menyhanteringen gör att de får samma meny oavsett vilken produkt/modul som personalen tillgång till. Inför denna förändring är det viktigt att du tar del av informationen nedan för att ex. kunna tilldela nya roller efter förändring (exempelvis i Planering Förskola).

Uppdatering! Leverans av ny menyhantering sker från och med release v.38 2022. Om ni har en lokal installation kommer alla tjänster att uppdateras först när vecka 38-versionen installerats lokalt. Molntjänster uppdateras automatiskt under vecka 40. För bästa användarupplevelse bör lokal installation göras så nära vecka 40 som möjligt.

Uppdateringen påverkar inte äldre webbapplikationer/tjänster. 

Obs! För er som har lokal installation av elevregistret måste vissa tekniska förberedelser göras, se information längre ner.

Förändringarna omfattar:

  • Personal som loggar in når samma funktioner överallt oavsett vilka produkter/moduler i Edlevo som nyttjas (befintliga ingångar uppdateras).
  • All personal har en roll i Behörighetssystemet, inklusive lärare/mentorer. Rollen styr vad en användare får göra och behörigheter gäller endast aktuell roll för en användare.
  • Meny, rollväljare, sök, hjälp, inställningar visas på ett konsekvent sätt och uppdateras grafiskt för en bättre användarupplevelse.
  • Ett bättre mobilt läge samt logisk tangentbordsnavigering i menyn.
  • Sessionshanteringen förbättras – samma session oavsett om användaren är i molnet eller lokalt.
  • Snabbkommandon:
    Alt+1 tillbaka till startsidan.
    Alt+2 öppnar/stänger menyn.
    Alt+4 Öppnar sök barn
    Alt+5 öppnar sök elev,
    Alt+6 öppnar sök personal.
    Alt+8 Öppnar Hjälp.
    Escape stänger också meny, sök och hjälpdialoger. Obs! Avsaknad av standarder för snabbkommandon gör att dessa i vissa fall kan tas över av tangentbord eller andra externa enheter kopplade till användares datorer.
  • Pil längst upp till vänster backar till föregående sida/funktion. Pilen visas inte på startsidan utan är där ersatt med logotyp.
  • Hem längst upp till vänster tar användaren till startsidan. Visas inte på startsidan utan är där ersatt med logotyp.
  • Ikon för hem visas också uppe till höger för snabb navigering dit eller kunna öppna hem i ny flik.
  • Min profil heter numera Mina kontaktuppgifter och om modulen är aktiverad så visas den för pedagogisk personal samt förskolepersonal som ett vanligt menyval. Har ni modulen och vill aktivera den för fler roller går det nu också att göra genom att lägga till menygruppen Mina kontaktuppgifter via Hantera roller.

Ändringarna gäller både elevregister och pedagogiska ingången. Länkar (webbadresser) för olika ingångar för olika användargrupper påverkas inte. Dock kan vissa av användaren sparade favoriter i webbläsaren som går direkt till enskilda funktioner behöva uppdateras. 


Meny

Menyn innehåller de funktioner som är kopplad till användarens valda roll. Menyn är placerad längst upp till höger på skärmen och när den visas så expanderas den över hela skärmen för bra överblick. I menyn tillförs funktionalitet för Mina favoriter där ofta nyttjad funktionalitet kan läggas in. Bra för användare med många funktioner i menyn. Menyn är sorterad i alfanumerisk ordning.

Det finns också ett kompakt/minimerat läge på menyn. Denna kan aktiveras via Inställningar -> Meny -> Minimerat läge. Inställningen nås också via kugghjulet längst upp till vänster i menyn.

Menyn kan öppnas med snabbkommando ALT+2 och stängas med ALT+2 eller Escapeknappen.

Notera! Om ni använder robotautomatisering så kan denna påverkas av den nya menyn, och behöva justeras.


Sök

Roller som har Sök i Elevregistret kommer åt samma sökfunktioner i sidhuvudet längst upp till höger bredvid menyn. Genväg till Utökad sök har lagts till som komplement till sökning på personnummer eller namn.

Senast valda sök sparas och visas nästa gång sök öppnas via menyn.

Olika sökar kan också öppnas med följande snabbkommandon:

  • ALT+4 : Öppnar barnsök i förskolan eller Sök ungdom i KAA
  • ALT+5 : Öppnar elevsök i grundskola, gymnasieskola eller vuxenutbildning
  • ALT+6 : Öppnar personalsök i förskola, grundskola, gymnasieskola eller vuxenutbildning

Sökdialogen kan stängas med Escapeknappen.


Hjälp

Uppdaterad presentation av Hjälp, samt att all hjälp presenteras utifrån användarens roll. Hjälpavsnitt är grupperade i tre olika delar.

  • Aktuell sida. Hjälpavsnitt som är kopplade till den sida/funktion som användaren jobbar i.
  • Generell. Hjälpavsnitt av generell karaktär, d.v.s. inte är kopplade till en specifik funktion. Denna visas förvalt utfälld, men om den minimeras så är den också minimerad nästa gång hjälpen tas fram.
  • Alla sidor. Alla hjälpavsnitt som användaren har tillgång till utifrån rollens funktioner.

Ett sökfilter har lagts till i hjälp för Alla sidor för att snabbt hitta avsnitt som i rubrik eller beskrivning innehåller angivet sökord.

Hjälp öppnas med snabbkommando ALT+8 och kan stängs med Escapeknappen.

Notera! Stödet för att lägga till egna hjälptexter är tillfälligt borttaget i den första releasen av den nya menyn. Det kommer tillbaka i en efterföljande release! Detta påverkar dock inte befintliga egna hjälptexter som redan är inlagda.


Byta roll / inställningar

Vald roll presenteras under användarens namn. Klickar du på den delen öppnas meny för att byta roll eller ändra inställningar. Klicka utanför dialogen för att stänga den. Under Inställningar visas:

  • Språk. Byte av språk i gränssnittet.
  • Visning av personnummer. Om personnummer ska visas i sin helhet eller endast med födelsedatum. Obs! Denna inställning inte har stöd i alla moduler.
  • Söka personer. Möjlighet att stänga av s.k. fonetisk sökning för roller som har sökmöjlighet.
  • Meny. Ger möjlighet att visa menyn i minimerat eller expanderat läge.
  • Om webbplatsen. Teknisk information om användarens olika moduler. Det finns en knapp Kopiera om användare behöver skicka med teknisk information vid supportärenden.

Meddelandeikon
  • Ikonen har fått ett nytt utseende
  • Meddelandeikonen visas om användaren har tjänsten Meddelanden i menyn. Tidigare visades bara ikonen om användaren gick in via den pedagogiska ingången.
  • Begräsningar: Antal olästa meddelanden visas bara om användaren nyttjar tjänster i molnet (inklusive elevregister) då meddelandetjänsten är en molntjänst och det finns begränsningar i information till lokal installation gällande nya meddelanden. En användare som nyttjar vissa lokala tjänster kommer därför att ha en meddelandeikon, men inga uppgifter om olästa meddelanden.
  • Visas antal olästa meddelanden så räknas antalet ned när användaren lämnar meddelandetjänsten. Så länge användaren är i meddelandetjänsten så visas samma antal olästa även om de har blivit lästa i tjänsten.


Översikter

Översikterna i elevregistret har ändrats så att den personliga informationen visas på ett tydligare sätt. Samtidigt ger det plats för Hem (tillbaka till startsidan) och navigeringsknapp ovanför.


Roller

All personal måste ha en behörighetsroll i systemet, inklusive lärare och mentorer. Lärare och mentorer kommer dock att få sin roll tilldelad och borttagen automatiskt utifrån de aktiviteter som den har. Detta gäller för lärare/mentorer:

  • Roll för Lärare. Endast funktionalitet anpassad för lärare.
  • Roll för Mentor/Lärare. För lärare som också är mentor. Innehåller samma funktioner som lärare med tillägg av specifika mentorsfunktioner. Är personen Mentor/Lärare så har den INTE lärarrollen då de innehåller samma funktioner.
  • Namnet på nya lärarrollerna är GR Lärare, GY Lärare, Vux Lärare, SFI Lärare, YH Lärare
  • Namnet på nya Mentor/lärarrollerna är GR Mentor/Lärare, GY Mentor/Lärare
  • Det finns också sedan tidigare standardroller för lärare, dessa döps om till Lärare utökad behörighet för att skilja ut dessa från den roll som användaren får via aktivitet
  • Lärare & Mentor kan använda tjänster i Edlevo en månad före första aktivitet och en månad efter

Notera! Att bara ha en anställning på en förskola eller fritids räcker inte längre för att kunna logga in och nyttja tjänster i systemet, exempelvis Planering förskola. Personer på förskola eller fritids som ska ha tillgång till Edlevo måste nu tilldelas en behörighetsroll manuellt via Edlevo och modulen Personal, behörighetsroll. Detta då det inte är säkert att alla anställda på en enhet också ska ha tillgång till systemet och kunna se barn och andra uppgifter. Roller kan också tilldelas via API och integration mot t.ex. HR-system.

För kunder som använder edWise så kan man koppla edWiselänkar i menyn till andra roller än pedagoger & förskolepersonal från och med v.38-versionen. Detta kan göras genom att koppla menygruppen Andra tjänster till en roll och aktivera lämpliga behörigheter.


Sessioner

Samma session överallt i Edlevo. Vid aktivitet i en tjänst riskerar inte användaren att bli utloggad p.g.a. inaktivitet i en annan. Varning visas innan sessionen tar slut p.g.a. inaktivitet med möjlighet att förlänga den. Är användaren aktiv, d.v.s. registrerar eller söker i systemet så är användaren inte inaktiv. För en aktiv användare förlängs sessionen var 30:e minut. Sessioner styrs av följande värden:

Tidsgräns för inaktivitet i minuter
Om en användare inte gör något aktivt i webbläsaren under denna tid så kommer användaren automatiskt att bli utloggad. Varning visas, men inte säkert att användaren ser den då den inte gör något. Standardvärde är 60 minuter.

Tidsgräns för varning om inaktivitet i sekunder
Om en användare inte är aktiv så visas en varning så här många sekunder före tidsgräns för inaktivitet tar slut. Standardvärde är 600 sekunder, dvs 10 minuter före sessionen tar slut p.g.a. inaktivitet. Varningen ser ut enligt nedan, med nedräkning.

För kunder som kör elevregistret lokalt

Sessionshanteringen i Edlevo förändras i samband med att nya menyn aktiveras. Förändringen innebär att sessionshanteringen bygger på standarden Oauth 2. Denna standard kräver att kommunikationen mellan användare och systemet är krypterad med TLS. Uppsättning av kryptering till intranätsserver måste göras innan installation av release v.38.

Läs mer i kapitel 10.4 i den tekniska specifikationen.


Nedan hittar du korta filmer som illustrerar menyernas funktioner:

Nya menyn för pedagoger i Edlevo:
https://dreambroker.com/channel/qtf6uro1/5z77fnad

 

Nya menyn administration i Edlevo:
https://dreambroker.com/channel/qtf6uro1/l654dcaz