2025-01-10
KAA – Viktig information
I leveransen vecka 47 informerade vi om nedanstående, se kursiv text nedan.
Sista dag för inrapportering till SCB gällande hösten 2024 är den 3 februari. Filen till SCB kommer troligen att innehålla felkoder, på grund av att det registrerats på de nya koderna som inte börjar gälla förrän 1 januari, t ex. kan Avregistreringsorsak ha blivit koden GYVUX som är ny istället för STNAT som är den som ska gälla för hösten. Om du får problem att själv ändra just Avregistreringsorsak, kontakta då supporten.
För att det inte ska bli försening med filen till SCB vill vi uppmana er att så snart som möjligt skicka in filen.
KAA – SCB Anpassningar kommande förändringar första halvåret 2025
För att klara kommande rapportering till SCB för första halvåret 2025 har vi redan nu gjort anpassningar i systemet enligt SCB:s ändringar. Det tillkommer nya fält, nya kodtyper och koder grundladdas och vissa koder inaktiveras för att undvika att ni använder felaktiga koder som inte längre tillåts.
OBS! Vi har inaktiverat alla koder som inte ska användas från 1 Januari 2025. Men beroende på NÄR ni installerar den här uppdateringen kan du behöva tillfälligt aktivera och registrera vissa koder manuellt för att inte få fel i rapporteringen till SCB gällande insamlingen för ungdomarna som ska ingå hösten 2024.
2024-12-09 Gy25 – Program, Ämnen och Kurser
I veckans leverans kommer vi att leverera grundladdning av alla nya Program, Ämnen och Kurser enligt Gy25.
När det gäller kurser så har vi behövt anpassa datat från Skolverkets API för att göra det hanterbart i Edlevo.
Som exempel är kursnamnet numera bara benämnt som t.ex. Nivå 1, vilket skulle göra det väldigt svårt att jobba i systemet om det bara skulle stå Nivå 1, Nivå 2 eller Nivå 3 i kursnamn.
Vi har därför slagit ihop kursnamnet med hjälp av Ämnesnamn, Kursnamn, så att det för t ex. engelska ser ut såhär: Engelska, Nivå 1 i kursnamn.
Kurser för Instrument eller sång samt språkkurser har numera ett tillägg, d.v.s. språkkoden ligger egentligen inte i Ämneskoden (det vi kallar Kurskod) utan kommer som ett separat tillägg.
Vi har därför även här slagit ihop Ämneskoden med språkkoden vilket innebär att t.ex. en kurs inom Moderna språk – fortsättning i språket Franska har kurskoden: MODO1000XFRA med kursnamn Franska fortsättning, Nivå 1.
Liknande gäller för Instrument eller sång, där en kurs t.ex. kan heta Blockflöjt, Nivå 1 och kurskoden är då INSR1000XBLF.
Modersmål har också samma upplägg, men för minoritetsspråken finns egna kurskoder som t.ex. FINX1000X, Modersmål finska som förstaspråk, Nivå 1.
Notera att kurskoder med tillägg numera är 12 tecken långa.
Grundladdning av utbildningsplaner för Gy25 är planerade att levereras i v. 2 leveransen 2025, men vi kommer såklart skriva om det i versionsinformationen när vi levererar.
2024-10-25 GY25 Ämnesbetygsreformen
Vi är väl medvetna om att Gy25 är på ingång och ni kan vara helt lugna med att vi kommer att göra de förändringar som krävs för detta i Edlevo.
Tyvärr är det som vanligt när förordningarna ska sättas på plats, att det tar tid och vi får ofta informationen sent, så vi har ännu inte fått all information vi behöver för att kunna säga något om hur lösningen i Edlevo kommer att se ut. Vi har t ex. ännu inte fått tillgång till tilläggskoderna för Instrument/sång och språk via API:et och de kommer inte längre ligga direkt i ämnesnivå koden (det vi i systemet benämner som Kurskod) i API:et.
I och med den förändringen innebär det en stor utmaning för oss rent tekniskt i systemet, men vi jobbar såklart för att vi ska hitta den bästa lösningen som genererar minst jobb för er i förlängningen.
Betygsdokumenten har nyss gått ut på remiss och beslut kommer först i Februari vilket innebär att det är en bra bit bort innan vi kan säga något specifikt om betygshanteringen i systemet.
Vi kommer uppdatera Edlevo allt eftersom vi får saker på plats och informera via versionsinformationen.
2024-10-31 Kommande förändringar i Nationella betygsdatabasen (Beda)
Vi får många frågor angående utskicket från Nationella betygsdatabasen (Beda) kommande förändringar.
Beskrivningarna av de kommande förändringar innehåller flera delar och därför finns det viss möjlighet att dela upp övergången till Bedas API-tjänst vid olika tidpunkter.
Det första fasta datum som är tvingande för att kunna fortsätta att rapportera in betyg är 1 juli 2025 då ämnesbetygsreformen, GY-25, börjar gälla.
Det vi kan informera om i dagsläget är att vi kommer ha våra förändringar på plats i systemet inför nya ämnesbetygsreformen.
Vad gäller övriga hämtningar från BEDA via API kommer vi utveckla det men vi behöver först säkerställa inrapporteringen via BEDA gällande nya ämnesbetygsreformen.
2024-06-04
Viktig information om Gymnasieintyg till UHR med elever som fått betyg i M1, M2 eller ML på Gymnasieskolan
Om du skickar Gymnasieintyg till UHR och du har elever i filen som fått betyg i M1, M2 eller ML, behöver du justera filen innan du skickar in den till UHR.
Tidigare godkände UHR att t ex. modersmål skickades som MLARA, men nu har UHR lagt in en validering att M1, M2 och ML ska ha ett mellanslag innan språkkoden, dvs. ML ARA, om det inte finns går det inte att skicka in filen.
Vi har tyvärr ingen möjlighet att hinna åtgärda det i systemet för de Gymnasieintyg som ska rapporteras in under våren, men vi kommer åtgärda hur vi skickar informationen i filen under hösten.
2024-05-03
CSN studeranderapport
När du ska skapa en CSN studeranderapport tex vid skolk, kommer inte meddelandet ”Skapar rapport” fram.
Välj inte enhet en gång till utan vänta tills rapporten är klar. Rättning för detta är planerad till vecka 21 (vecka 22 för molnkunder).
2024-04-25
Import av schema
Om inte loggarna kommer fram vid import av schema, tryck F5 så uppdateras sidan och loggarna blir synliga.
2024-04-10
Nationella prov för våren 2024
Prov och kolumnbeskrivningar för de nationella proven för Gy kommer att levereras i uppdateringen v. 17.
2024-01-17
Ersättningshantering
Felet med plusbelopp i Beräkningsresultat är nu rättat.
2024-01-04
Ersättningshantering
Vid Avdrag visas felaktigt ett pluss belopp i Beräkningsresultatet. Teamet jobbar på att åtgärda detta.
2023-12-13
Hur kommer eleverna åt att göra sina studieval?
Eleverna kan komma åt valwebben på två olika sätt:
- Via elevingången (tillval).
- När studievalsperioden är öppen i Studieval, Inställningar och Aktivera studievalet för eleverna är ibockad, visas ett menyval Studieval i elevingången, den leder eleverna till valwebben.
Eller
- Via länk.
- När studievalsperioden är öppen i Studieval, Inställningar kan eleverna nå valwebben via länk. Slutet på länken, CustomerDomain byts ut till din kommuns domännamn, om du inte vet vad ert domännamn är måste du kolla med din IT-avdelning.
https://education.service.tieto.com/WE.Education.Client.StudyChoice?idpmethod=SAML&actor=Actor_Client&domain=CustomerDomain
- När studievalsperioden är öppen i Studieval, Inställningar kan eleverna nå valwebben via länk. Slutet på länken, CustomerDomain byts ut till din kommuns domännamn, om du inte vet vad ert domännamn är måste du kolla med din IT-avdelning.
2023-08-08
Ny filversion av UHR filen i September
Vi kommer leverera det nya filformatet 5.4G i uppdatering vecka 38.
2023-05-17
Förändring av programstruktur för Yrkesprogram som ska tillämpas för elever som påbörjar utbildning höstterminen 2023
Vi har tagit beslut att INTE uppdatera och leverera några förändringar i Utbildningsplanerna för Yrkesprogrammen på Enhet – System.
Vi har kommit fram till det beslutet på grund av att det helt enkelt är för mycket oklarheter om hur dessa kurser kan/ska användas trots kontakter med Skolverket.
Genom att vi inte uppdaterar de befintliga kan du utgå ifrån de grundladdade och när du kopierat de till din enhet kan du själv ändra och lägga in kurserna. Tänk på att om du lägger in kurserna i Utbildningsplanen och använder Studievalet kommer det påverka hur eleverna kan välja.
Därmed inte sagt att vi aldrig kommer göra det, men just nu är det inte aktuellt. Förhoppningsvis klarnar det så småningom och då får vi kanske ta ett nytt beslut.
2023-05-11 Att tänka på vid inläsning av fil från INDRA
Profil på elever i filen från Antagningssystemet:
OM ni har meddelat ert Antagningskansli att ni har Profiler i programutbudet som eleverna söker till, då måste ni också ha Tillvalet för Profil för att kunna importera fil med elever med profilkoder. Om du får en fil från antagningskansliet med profilkoder och INTE har tillvalet kommer du inte att kunna importera filerna.
Om ni har tillvalet för Profil, se till att du har skapat upp korrekta profilkoder (motsvarande det du får i filen från Antagningskansliet) i Grunduppgifter -> Kod -> Kodtyp -> PROFIL
Kontakta säljare på Edlevo om ni vill veta mer om tillvalet för Profil eller kontakta INDRA och be dem att inte inkludera Profil i filerna de skickar till er.
2023 – Viktig information!
I uppdatering 13 November 2020 informerade vi om vår nya Betygsregistrering för lärare.
Vi har nu levererat möjligheten för er att aktivera en ny Betygsregistrering för lärare i systemet. Den nya betygsregistreringen kommer helt att ersätta den gamla .net webben för lärare.
Vi kommer att stänga den gamla .net webben för registrera betyg för lärare från 1 Juli 2023. Om du i din kommun ännu INTE bytt till vår nya Betygsregistrering för lärare måste det göras om betyg ska registreras efter den 1 Juli 2023.
All information om vad som behöver göras finns att läsa här:
2022-09-19 Ny meny för personal
Personal som nyttjar Edlevo har haft olika menyer och startsidor beroende på vilka produkter och moduler de har haft tillgång till. Den nya menyhanteringen gör att de får samma meny oavsett vilken produkt/modul som personalen tillgång till. Inför denna förändring är det viktigt att du tar del av informationen nedan för att ex. kunna tilldela nya roller efter förändring (exempelvis i Planering Förskola).
Uppdatering! Leverans av ny menyhantering sker från och med release v.38 2022. Om ni har en lokal installation kommer alla tjänster att uppdateras först när vecka 38-versionen installerats lokalt. Molntjänster uppdateras automatiskt under vecka 40. För bästa användarupplevelse bör lokal installation göras så nära vecka 40 som möjligt.
Uppdateringen påverkar inte äldre webbapplikationer/tjänster.
Obs! För er som har lokal installation av elevregistret måste vissa tekniska förberedelser göras, se information längre ner.
Förändringarna omfattar:
- Personal som loggar in når samma funktioner överallt oavsett vilka produkter/moduler i Edlevo som nyttjas (befintliga ingångar uppdateras).
- All personal har en roll i Behörighetssystemet, inklusive lärare/mentorer. Rollen styr vad en användare får göra och behörigheter gäller endast aktuell roll för en användare.
- Meny, rollväljare, sök, hjälp, inställningar visas på ett konsekvent sätt och uppdateras grafiskt för en bättre användarupplevelse.
- Ett bättre mobilt läge samt logisk tangentbordsnavigering i menyn.
- Sessionshanteringen förbättras – samma session oavsett om användaren är i molnet eller lokalt.
- Snabbkommandon:
Alt+1 tillbaka till startsidan.
Alt+2 öppnar/stänger menyn.
Alt+4 Öppnar sök barn
Alt+5 öppnar sök elev,
Alt+6 öppnar sök personal.
Alt+8 Öppnar Hjälp.
Escape stänger också meny, sök och hjälpdialoger. Obs! Avsaknad av standarder för snabbkommandon gör att dessa i vissa fall kan tas över av tangentbord eller andra externa enheter kopplade till användares datorer. - Pil längst upp till vänster backar till föregående sida/funktion. Pilen visas inte på startsidan utan är där ersatt med logotyp.
- Hem längst upp till vänster tar användaren till startsidan. Visas inte på startsidan utan är där ersatt med logotyp.
- Ikon för hem visas också uppe till höger för snabb navigering dit eller kunna öppna hem i ny flik.
- Min profil heter numera Mina kontaktuppgifter och om modulen är aktiverad så visas den för pedagogisk personal samt förskolepersonal som ett vanligt menyval. Har ni modulen och vill aktivera den för fler roller går det nu också att göra genom att lägga till menygruppen Mina kontaktuppgifter via Hantera roller.
Ändringarna gäller både elevregister och pedagogiska ingången. Länkar (webbadresser) för olika ingångar för olika användargrupper påverkas inte. Dock kan vissa av användaren sparade favoriter i webbläsaren som går direkt till enskilda funktioner behöva uppdateras.
Meny
Menyn innehåller de funktioner som är kopplad till användarens valda roll. Menyn är placerad längst upp till höger på skärmen och när den visas så expanderas den över hela skärmen för bra överblick. I menyn tillförs funktionalitet för Mina favoriter där ofta nyttjad funktionalitet kan läggas in. Bra för användare med många funktioner i menyn. Menyn är sorterad i alfanumerisk ordning.
Det finns också ett kompakt/minimerat läge på menyn. Denna kan aktiveras via Inställningar -> Meny -> Minimerat läge. Inställningen nås också via kugghjulet längst upp till vänster i menyn.
Menyn kan öppnas med snabbkommando ALT+2 och stängas med ALT+2 eller Escapeknappen.
Notera! Om ni använder robotautomatisering så kan denna påverkas av den nya menyn, och behöva justeras.
Sök
Roller som har Sök i Elevregistret kommer åt samma sökfunktioner i sidhuvudet längst upp till höger bredvid menyn. Genväg till Utökad sök har lagts till som komplement till sökning på personnummer eller namn.
Senast valda sök sparas och visas nästa gång sök öppnas via menyn.
Olika sökar kan också öppnas med följande snabbkommandon:
- ALT+4 : Öppnar barnsök i förskolan eller Sök ungdom i KAA
- ALT+5 : Öppnar elevsök i grundskola, gymnasieskola eller vuxenutbildning
- ALT+6 : Öppnar personalsök i förskola, grundskola, gymnasieskola eller vuxenutbildning
Sökdialogen kan stängas med Escapeknappen.
Hjälp
Uppdaterad presentation av Hjälp, samt att all hjälp presenteras utifrån användarens roll. Hjälpavsnitt är grupperade i tre olika delar.
- Aktuell sida. Hjälpavsnitt som är kopplade till den sida/funktion som användaren jobbar i.
- Generell. Hjälpavsnitt av generell karaktär, d.v.s. inte är kopplade till en specifik funktion. Denna visas förvalt utfälld, men om den minimeras så är den också minimerad nästa gång hjälpen tas fram.
- Alla sidor. Alla hjälpavsnitt som användaren har tillgång till utifrån rollens funktioner.
Ett sökfilter har lagts till i hjälp för Alla sidor för att snabbt hitta avsnitt som i rubrik eller beskrivning innehåller angivet sökord.
Hjälp öppnas med snabbkommando ALT+8 och kan stängs med Escapeknappen.
Notera! Stödet för att lägga till egna hjälptexter är tillfälligt borttaget i den första releasen av den nya menyn. Det kommer tillbaka i en efterföljande release! Detta påverkar dock inte befintliga egna hjälptexter som redan är inlagda.
Byta roll / inställningar
Vald roll presenteras under användarens namn. Klickar du på den delen öppnas meny för att byta roll eller ändra inställningar. Klicka utanför dialogen för att stänga den. Under Inställningar visas:
- Språk. Byte av språk i gränssnittet.
- Visning av personnummer. Om personnummer ska visas i sin helhet eller endast med födelsedatum. Obs! Denna inställning inte har stöd i alla moduler.
- Söka personer. Möjlighet att stänga av s.k. fonetisk sökning för roller som har sökmöjlighet.
- Meny. Ger möjlighet att visa menyn i minimerat eller expanderat läge.
- Om webbplatsen. Teknisk information om användarens olika moduler. Det finns en knapp Kopiera om användare behöver skicka med teknisk information vid supportärenden.
Meddelandeikon
- Ikonen har fått ett nytt utseende
- Meddelandeikonen visas om användaren har tjänsten Meddelanden i menyn. Tidigare visades bara ikonen om användaren gick in via den pedagogiska ingången.
- Begräsningar: Antal olästa meddelanden visas bara om användaren nyttjar tjänster i molnet (inklusive elevregister) då meddelandetjänsten är en molntjänst och det finns begränsningar i information till lokal installation gällande nya meddelanden. En användare som nyttjar vissa lokala tjänster kommer därför att ha en meddelandeikon, men inga uppgifter om olästa meddelanden.
- Visas antal olästa meddelanden så räknas antalet ned när användaren lämnar meddelandetjänsten. Så länge användaren är i meddelandetjänsten så visas samma antal olästa även om de har blivit lästa i tjänsten.
Översikter
Översikterna i elevregistret har ändrats så att den personliga informationen visas på ett tydligare sätt. Samtidigt ger det plats för Hem (tillbaka till startsidan) och navigeringsknapp ovanför.
Roller
All personal måste ha en behörighetsroll i systemet, inklusive lärare och mentorer. Lärare och mentorer kommer dock att få sin roll tilldelad och borttagen automatiskt utifrån de aktiviteter som den har. Detta gäller för lärare/mentorer:
- Roll för Lärare. Endast funktionalitet anpassad för lärare.
- Roll för Mentor/Lärare. För lärare som också är mentor. Innehåller samma funktioner som lärare med tillägg av specifika mentorsfunktioner. Är personen Mentor/Lärare så har den INTE lärarrollen då de innehåller samma funktioner.
- Namnet på nya lärarrollerna är GR Lärare, GY Lärare, Vux Lärare, SFI Lärare, YH Lärare
- Namnet på nya Mentor/lärarrollerna är GR Mentor/Lärare, GY Mentor/Lärare
- Det finns också sedan tidigare standardroller för lärare, dessa döps om till Lärare utökad behörighet för att skilja ut dessa från den roll som användaren får via aktivitet
- Lärare & Mentor kan använda tjänster i Edlevo en månad före första aktivitet och en månad efter
Notera! Att bara ha en anställning på en förskola eller fritids räcker inte längre för att kunna logga in och nyttja tjänster i systemet, exempelvis Planering förskola. Personer på förskola eller fritids som ska ha tillgång till Edlevo måste nu tilldelas en behörighetsroll manuellt via Edlevo och modulen Personal, behörighetsroll. Detta då det inte är säkert att alla anställda på en enhet också ska ha tillgång till systemet och kunna se barn och andra uppgifter. Roller kan också tilldelas via API och integration mot t.ex. HR-system.
För kunder som använder edWise så kan man koppla edWiselänkar i menyn till andra roller än pedagoger & förskolepersonal från och med v.38-versionen. Detta kan göras genom att koppla menygruppen Andra tjänster till en roll och aktivera lämpliga behörigheter.
Sessioner
Samma session överallt i Edlevo. Vid aktivitet i en tjänst riskerar inte användaren att bli utloggad p.g.a. inaktivitet i en annan. Varning visas innan sessionen tar slut p.g.a. inaktivitet med möjlighet att förlänga den. Är användaren aktiv, d.v.s. registrerar eller söker i systemet så är användaren inte inaktiv. För en aktiv användare förlängs sessionen var 30:e minut. Sessioner styrs av följande värden:
Tidsgräns för inaktivitet i minuter
Om en användare inte gör något aktivt i webbläsaren under denna tid så kommer användaren automatiskt att bli utloggad. Varning visas, men inte säkert att användaren ser den då den inte gör något. Standardvärde är 60 minuter.
Tidsgräns för varning om inaktivitet i sekunder
Om en användare inte är aktiv så visas en varning så här många sekunder före tidsgräns för inaktivitet tar slut. Standardvärde är 600 sekunder, dvs 10 minuter före sessionen tar slut p.g.a. inaktivitet. Varningen ser ut enligt nedan, med nedräkning.
För kunder som kör elevregistret lokalt
Sessionshanteringen i Edlevo förändras i samband med att nya menyn aktiveras. Förändringen innebär att sessionshanteringen bygger på standarden Oauth 2. Denna standard kräver att kommunikationen mellan användare och systemet är krypterad med TLS. Uppsättning av kryptering till intranätsserver måste göras innan installation av release v.38.
Läs mer i kapitel 10.4 i den tekniska specifikationen.
Nedan hittar du korta filmer som illustrerar menyernas funktioner:
Nya menyn för pedagoger i Edlevo:
https://dreambroker.com/channel/qtf6uro1/5z77fnad
Nya menyn administration i Edlevo:
https://dreambroker.com/channel/qtf6uro1/l654dcaz
2022-08-30 Hantering av kontaktperson
Just nu har vi ett fel på just denna funktion – i vissa lägen kan man inte välja kontakpersonstyp. Felet är rättat och rättningen beräknas att ingå i den uppdatering som vi släpper fredag vecka 38. När ni tagit in den uppdateringen så kommer du att kunna lägga in kontaktpersonstyp som vanligt.
2022-05-06 Betygslänkar i pedagogingången
Grundskolan har fått en ny betygsweb, oturligt nog så visas länken till den även för gymnasielärarna i pedagogingången. Den felaktiga länken kommer att plockas bort under nästa vecka (19).
Länken ni ska använda är den översta som bara heter Betyg.
2021-11-29 Standardinställningar för studievalets integrationer.
Inställningar, Poäng- och Valundantag från Elevregistret: 1 ggr/h 06-19
Utbildningsplaner från Elevregistret: var 6:e timme 06-19
Utbudet från Elevregistret: var 25:e minut 06-19
Kurser och paket. Vid skapande av nya kurser (t ex fiktiva) samt paket kan integrationen behöva gå 2 ggr för att alla kurser ska komma med.
Elevens Placering och Kurser från Studieplanen i Elevregistret: var 6:e timme 06-19
Skapar elevens studieplan och läser kurser som finns i studieplanen. I vissa fall (tex ny elev eller ny studieplan) är andra integrationer involverade och det kan ta längre tid.
Elevernas val till Elevregistret: 1 ggr/h 06-18
Elever som gjort Omval: 1 ggr/dygn