Innehållsförteckning
1. Inledning
2. Nuvarande och kommande inkomst
3. Information från kommunen
4. Registrera inkomst
5. Status
1. Inledning
I Registrera inkomst kan du som medborgare registrera din inkomstuppgift. Beroende på din kommuns inställning kan du ha möjlighet att ange uppgifter för den andra vuxna i din familj, som är folkbokförd på din adress.
I menyn väljer du Registrera inkomst.
2. Nuvarande och kommande inkomst
Om nuvarande/kommande inkomst finns registrerat visas din och eventuellt den andres vuxnas nuvarande och kommande inkomst eller maxavgift och dess status. Det visas också när inkomsten börjar gälla, vem inkomsten gäller för, eventuellt bifogat dokument och eventuell registrerad sysselsättning.
Klicka på Registrera inkomst för att gå vidare och registrera en ny inkomst.
3. Information från kommunen
Om din kommun har valt att visa en informationstext behöver du läsa igenom texten och markera att du har tagit del av informationen innan du kan gå vidare och registrera inkomst.
4. Registrera inkomst
I detta steg registrerar du din och eventuellt den andres vuxnas inkomst. Om du väljer maxavgift behöver du inte ange någon inkomst, annars anger du månadsinkomst, vilket datum inkomsten gäller ifrån samt eventuella övriga obligatoriska uppgifter. Klicka på Spara för att skicka in uppgifterna.
Registrera inkomst tillbaka i tiden:
Beroende på din kommuns inställning kan det vara möjligt att, endast för dig själv, registrera inkomst tillbaka i tiden.
När du registrerar en inkomst retroaktivt kan tidigare inkomstregistreringar bli påverkade, genom att de tas bort eller får ett nytt t.o.m datum.
Och har du även kommande inkomstregistreringar får du här möjlighet att välja om de ska vara kvar eller tas bort.
5. Status
De olika status som visas för inkomst kan variera beroende på kommunens inställningar och kan vara:
- Aktiv
- Godkänd
- Inväntar handläggning från kommunen
- Ofullständig
- Ofullständig (Uppdaterad) – innebär att ärendet har varit ofullständig men är nu uppdaterad.